martes, 9 de diciembre de 2014

Les TIC a Educació Infantil

Les TIC en Educació Infantil són en moltes escoles una realitat acceptada i adquirida, llàstima que no totes les integren per aprofitar las multitud d’oportunitats que ens proporciona.

Estívalez Asorey i Jesús Gil (2009) assenyalen que, per començar a integrar-les, cal tenir com a objectius que els infants adquireixen la competència en el tractament de la informació així com la competència digital (ambdós incorporades a la LOE l’any 2006). Per aconseguir aquests objectius calen diversos canvis a l’aula i al centre, així com la formació del professorat. En un estudi realitzat a Navarra sobre la integració de les TIC destaca aquest últim punt com una de les grans dificultats per aconseguir aquesta integració (Mª Luisa Sevillano i Raquel Rodríguez, 2013). Un dels aspectes necesaries serien la Alfabetització digital o conìxer les Possiblitats de la WEB 2.0, dels quals ja en vaig parlar les entrades anteriors (als enllaços les meves entrades sobre la temàtica). En el següent esquema realitzat a l’aula es poden observar els canvis necessaris per a la integració de les TIC així com algunes possibilitats d’ús basats en la lectura El placer de usar las TIC en el aula infantil d’aquests mateixos autors.



A més, assenyalen que hem de passar d’usar les TIC d’una manera puntual a integrar-les en l’activitat diària a l’aula, convertint-les en eines d’ús habitual dins del procés d’ensenyança-aprenentatge (Assorey i Gil, 2009). Existeixen moltes propostes per integrar les TIC a l’aula. Jordi Adell (2003) proposa fer Caça dels Tresors (a l’enllaç es poden observar alguns exemples): pàgina web amb una sèrie de preguntes  i una llista de pàgines web en les que els alumnes troben les respostes correctes. Al final s’inclou la pregunta final que no apareix a les pàgines que implica que “integri i valori tot lo que ha après durant la recerca” (Adell, 2003). Ha d’estar adequada al currículum, als nostres alumnes i als nostres objectius. Seria molt més fructífer que les preguntes les facin ells mateixos i s’autoavaluïn tal com aquest mateix autor suggereix, encara que això dependrà de la edat i desenvolupament cognitiu del grup-classe. A continuació l’esquema realitzat a classe basat en Internet en el aula: a la caza del tesoro.




Cal tenir en compte que tenir un PC a l’aula NO significa innovar, Adell (2014) diferencia entre innovació tecnològica i innovació pedagògica. 




Així podem emprar les TIC per retrocedir en la educació emprant-lo amb fins conductistes (ex: si et portes bé podràs anar a jugar al PC), per seguir en la mateixa línia (ex: fer fitxes en format WORD en comptes de fer-ho a mà) o per avançar i innovar en la educació, com per exemple: fer un treball projecte de forma conjunta amb altres centres permetent la comunicació i aquest aprenentatge gràcies a les TIC. Aquesta última idea me l’ha inspirat la presentació de Integració de les TIC a Can Cantó, on alumnes d’aquest centre es comunicaven via Skype amb altres de alumne de Lugo. Una iniciativa magnífica, m’ha encantat! 





Assorey i Gil (2009) també proposen fer activitats amb altres centre mitjançant l’ús de la webcam. Bé, el fet es que no és fàcil arribar a aquesta última fase; cal haver passat per diverses fases (ACOT) mencionades per Adell (2014):



Per aconseguir aquesta innovació William Henry Bragg (2011) proposa la metodologia TPACK (Technological Pedagogical Content Knowledge). El següent gràfic il·lustra molt bé aquesta metodologia.

FONT: TIC Y EDUCACIÓN. METODOLOGÍA TPACK


Així doncs “l’èxit s’assolirà utilitzant les eines tecnològiques de forma pedagògica per explicar el contingut” (Gemma Tur, 2014). Posem d’exemple que estem fent un treball per projectes sobre el sistema solar i que els infants els hi agradaria parlar amb un astronauta per que els hi aclareixi dubtes i els hi conti la seva experiència. Davant la dificultat de contactar amb un astronauta presencialment seria magnífic poder contactar amb ell mitjançant l’Skype o qualsevol altre eina. Podríem fer un mapa conceptual de tot el que hem après o gravar un vídeo per pujar-lo a la xarxa on expliquem tot el que hem après, ja que “l’individu genera coneixement quan explica una cosa” (Esteve Gibert, 2011).

El mestre no ha de tenir por, no es necessari conèixer totes les tecnologies i estar actualitzat, ja que la tasca d’aquest es la d’orientar, guiar i ajudar a l’alumne en la construcció  del seu coneixement, creant els entorns d’aprenentatge adients (Esteve Gibert, 2011). No ens hem de deixar frenar per aquest inconvenient, ja que les TIC en poden beneficiar en molts d’aspectes, sempre i quan les usem adequadament. Lourdes Giraldo Vargas (2011) assenyala alguns avantatges d’usar les TIC a l’aula respecte a la socialització, el companyerisme (es van ajudant en diferents activitats), millora l’atenció (necessària per realitzar les activitats), s’adapten a la diversitat d’alumnes amb diferent nivells de dificultat, es poden avaluar a ells mateixos, i nosaltres també ens poden autoavaluar, el blog es una bona eina per aquest procés.


No es tracta, doncs d’usar les noves tecnologies per poder dir “usem les tecnologies som innovadors”. Es tracta de fer un canvi i adaptar-se a la nova societat, i en conseqüència a les necessitats dels infants, (Asorey i Gil, 2009) aprofitant les oportunitats d’aprenentatge que ens proporciones les TIC. Els infants necessiten saber tractar la multitud de informació que tenen al voltant, necessiten saber sintetitzar-la, analitzar-la i extreure diferents idees, necessiten ser crítics, competents, autònoms, necessiten aprendre amb els demés i dels demés, necessiten aprendre a fer escoltar la seva veu com fan altres que ells mateixos veuen a Internet (mitjançant vídeos, articles, etc.), necessiten aprendre a compartir i crear coneixement de forma conjunta, necessiten comprendre els diferents llenguatges que veuen a internet, necessiten crear artefactes similars als que veuen a internet. En definitiva, tot aquests aspectes han der ser els nostres reptes, ja que no es tracta de “omplir les aules amb nous aparells, sinó transformar les formes i continguts del que s’ensenya i s’aprèn; es requereix formar a l’alumnat per a que sigui capaç de comunicar-se en els codis i formes expressives de la cultura digital” (Adell, 2006).




Referències bibliogràfiques

ADELL, Jordi. Internet en el aula: a la caza del tesoro. Revista Electrónica de Tecnología Educativa [en línia]. Abril del 2003, nº 16 [consultada 5 Decembre 2014]. Disponible en: <http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec16/adell.htm>

ADELL, J. (2008). Competencia digital de los professores [vídeo]. Disponible a <https://www.youtube.com/watch?v=sLLlwJcQ--Y>

ADELL, Jordi. Las fases de la integración de las TIC: tiempo y oportunidades. Jordi Adell: edu & tec [en línia]. 13 de decembre de 2008 [consultada 5 de decembre de 2014]. Disponible a:


ASOREY, Estívalez; GIL, Jesús. El placer de usar las TIC en el aula de Infantil. CEE Particpación Educativa [en línea]. 12 de noviembre de 2009, nº 12 [consultada 5 de Decembre 2014]. Disponible a: <http://www.mecd.gob.es/revista-cee/pdf/n12-asorey-zorraquino.pdf>  

CITA PEÑAREDA, (2011). Entrevista a Josep Maria Esteve Gibert [vídeo]. Disponible a <https://www.youtube.com/watch?v=PXTsP7XHpGI>


HENRY BRAGG, W. Metodología TPACK. Un marco para el conocimiento docente. TIC y Educación [en línia]. 14 de gener de 2011 [consultada 5 de decembre de 2014] 


HERNÁNDEZ ORTEGA, J.; PENNESI FRUSCIO, M.; SOBRINO LÓPEZ, D.; VÁZQUEZ GUTIÉRREZ (2011). Experiencias educativas en las aulas del siglo XXI, Innovación con TIC. Ciber espiral [en línia]. Barcelona. Fundació Telefónica. [consultat 6 de decembre de 2014]. Disponible a <http://www.ciberespiral.org/attachments/225_Experiencias_educativas20.pdf>

SEVILLANO GARCÍA, Mª.L; RODRÍGUEZ CORTÉS, R. Integración de Tecnologías de la Información y Comunicación en Educación Infantil en Navarra (Spain). Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación [en línia]. gener de 2013, nº 42 [consultada 6 de decembre de 2014]. Disponible a:


No hay comentarios:

Publicar un comentario