Les TIC en Educació Infantil són en moltes escoles
una realitat acceptada i adquirida, llàstima que no totes les integren per
aprofitar las multitud d’oportunitats que ens proporciona.
Estívalez Asorey i Jesús Gil (2009) assenyalen que,
per començar a integrar-les, cal tenir com a objectius que els infants
adquireixen la competència en el tractament de la informació així com la
competència digital (ambdós incorporades a la LOE l’any 2006). Per aconseguir
aquests objectius calen diversos canvis a l’aula i al centre, així com la
formació del professorat. En un estudi realitzat a Navarra sobre la integració
de les TIC destaca aquest últim punt com una de les grans dificultats per
aconseguir aquesta integració (Mª Luisa Sevillano i Raquel Rodríguez, 2013). Un dels aspectes necesaries serien la Alfabetització digital o conìxer les Possiblitats de la WEB 2.0, dels quals ja en vaig parlar les entrades anteriors (als enllaços les meves entrades sobre la temàtica). En
el següent esquema realitzat a l’aula es poden observar els canvis necessaris
per a la integració de les TIC així com algunes possibilitats d’ús basats en la
lectura El placer de usar las TIC en
el aula infantil d’aquests mateixos autors.
A més, assenyalen que hem de passar d’usar les TIC
d’una manera puntual a integrar-les en l’activitat diària a l’aula,
convertint-les en eines d’ús habitual dins del procés d’ensenyança-aprenentatge
(Assorey i Gil, 2009). Existeixen moltes propostes per integrar les TIC a
l’aula. Jordi Adell (2003) proposa fer Caça dels Tresors (a l’enllaç es poden
observar alguns exemples): pàgina web amb una sèrie de preguntes i una llista de pàgines web en les que els
alumnes troben les respostes correctes. Al final s’inclou la pregunta final que
no apareix a les pàgines que implica que “integri i valori tot lo que ha après
durant la recerca” (Adell, 2003). Ha d’estar adequada al currículum, als
nostres alumnes i als nostres objectius. Seria molt més fructífer que les preguntes
les facin ells mateixos i s’autoavaluïn tal com aquest mateix autor suggereix,
encara que això dependrà de la edat i desenvolupament cognitiu del grup-classe.
A continuació l’esquema realitzat a classe basat en Internet en el aula: a la caza del tesoro.
Cal tenir en compte que tenir un PC a l’aula NO significa innovar, Adell (2014)
diferencia entre innovació tecnològica i innovació pedagògica.
Així podem emprar les TIC per retrocedir en la educació emprant-lo amb fins conductistes (ex: si et portes bé podràs anar a jugar al PC), per seguir en la mateixa línia (ex: fer fitxes en format WORD en comptes de fer-ho a mà) o per avançar i innovar en la educació, com per exemple: fer un treball projecte de forma conjunta amb altres centres permetent la comunicació i aquest aprenentatge gràcies a les TIC. Aquesta última idea me l’ha inspirat la presentació de Integració de les TIC a Can Cantó, on alumnes d’aquest centre es comunicaven via Skype amb altres de alumne de Lugo. Una iniciativa magnífica, m’ha encantat!
Assorey i Gil (2009) també proposen
fer activitats amb altres centre mitjançant l’ús de la webcam. Bé, el fet es
que no és fàcil arribar a aquesta última fase; cal haver passat per diverses
fases (ACOT) mencionades per Adell (2014):
Així podem emprar les TIC per retrocedir en la educació emprant-lo amb fins conductistes (ex: si et portes bé podràs anar a jugar al PC), per seguir en la mateixa línia (ex: fer fitxes en format WORD en comptes de fer-ho a mà) o per avançar i innovar en la educació, com per exemple: fer un treball projecte de forma conjunta amb altres centres permetent la comunicació i aquest aprenentatge gràcies a les TIC. Aquesta última idea me l’ha inspirat la presentació de Integració de les TIC a Can Cantó, on alumnes d’aquest centre es comunicaven via Skype amb altres de alumne de Lugo. Una iniciativa magnífica, m’ha encantat!
Per aconseguir aquesta innovació William Henry
Bragg (2011) proposa la metodologia TPACK (Technological Pedagogical Content
Knowledge). El següent gràfic il·lustra molt bé aquesta metodologia.
FONT: TIC Y EDUCACIÓN. METODOLOGÍA TPACK |
Així doncs “l’èxit s’assolirà utilitzant les eines
tecnològiques de forma pedagògica per explicar el contingut” (Gemma Tur, 2014).
Posem d’exemple que estem fent un treball per projectes sobre el sistema solar
i que els infants els hi agradaria parlar amb un astronauta per que els hi aclareixi
dubtes i els hi conti la seva experiència. Davant la dificultat de contactar
amb un astronauta presencialment seria magnífic poder contactar amb ell mitjançant
l’Skype o qualsevol altre eina. Podríem fer un mapa conceptual de tot el que
hem après o gravar un vídeo per pujar-lo a la xarxa on expliquem tot el que hem
après, ja que “l’individu genera coneixement quan explica una cosa” (Esteve
Gibert, 2011).
El mestre no ha de tenir por, no es necessari
conèixer totes les tecnologies i estar actualitzat, ja que la tasca d’aquest es
la d’orientar, guiar i ajudar a l’alumne en la construcció del seu coneixement, creant els entorns d’aprenentatge
adients (Esteve Gibert, 2011). No ens hem de deixar frenar per aquest
inconvenient, ja que les TIC en poden beneficiar en molts d’aspectes, sempre i
quan les usem adequadament. Lourdes Giraldo Vargas (2011) assenyala alguns
avantatges d’usar les TIC a l’aula respecte a la socialització, el
companyerisme (es van ajudant en diferents activitats), millora l’atenció (necessària
per realitzar les activitats), s’adapten a la diversitat d’alumnes amb diferent
nivells de dificultat, es poden avaluar a ells mateixos, i nosaltres també ens
poden autoavaluar, el blog es una bona eina per aquest procés.
No es tracta, doncs d’usar les noves tecnologies
per poder dir “usem les tecnologies som innovadors”. Es tracta de fer un canvi i adaptar-se a
la nova societat, i en conseqüència a les necessitats dels infants, (Asorey i
Gil, 2009) aprofitant les oportunitats d’aprenentatge que ens proporciones les
TIC. Els infants necessiten saber tractar la multitud de informació que tenen
al voltant, necessiten saber sintetitzar-la, analitzar-la i extreure diferents idees,
necessiten ser crítics, competents, autònoms, necessiten aprendre amb els demés
i dels demés, necessiten aprendre a fer escoltar la seva veu com fan altres que
ells mateixos veuen a Internet (mitjançant vídeos, articles, etc.), necessiten
aprendre a compartir i crear coneixement de forma conjunta, necessiten
comprendre els diferents llenguatges que veuen a internet, necessiten crear
artefactes similars als que veuen a internet. En definitiva, tot aquests aspectes han der ser els nostres reptes, ja que no es tracta de
“omplir les aules amb nous aparells, sinó transformar les formes i continguts
del que s’ensenya i s’aprèn; es requereix formar a l’alumnat per a que sigui
capaç de comunicar-se en els codis i formes expressives de la cultura digital”
(Adell, 2006).
Referències bibliogràfiques
ADELL, Jordi.
Internet en el aula: a la caza del tesoro. Revista Electrónica de Tecnología
Educativa [en línia]. Abril del 2003, nº 16 [consultada 5 Decembre 2014].
Disponible en: <http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec16/adell.htm>
ADELL, J. (2008). Competencia digital de
los professores [vídeo]. Disponible a <https://www.youtube.com/watch?v=sLLlwJcQ--Y>
ADELL, Jordi. Las fases de la integración
de las TIC: tiempo y oportunidades. Jordi Adell: edu & tec [en línia]. 13
de decembre de 2008 [consultada 5 de decembre de 2014]. Disponible a:
ASOREY, Estívalez; GIL, Jesús. El placer de
usar las TIC en el aula de Infantil. CEE Particpación Educativa [en línea]. 12
de noviembre de 2009, nº 12 [consultada 5 de Decembre 2014]. Disponible a: <http://www.mecd.gob.es/revista-cee/pdf/n12-asorey-zorraquino.pdf>
CITA PEÑAREDA, (2011). Entrevista a Josep
Maria Esteve Gibert [vídeo]. Disponible a <https://www.youtube.com/watch?v=PXTsP7XHpGI>
HENRY BRAGG, W. Metodología TPACK. Un marco
para el conocimiento docente. TIC y Educación [en línia]. 14 de gener de 2011
[consultada 5 de decembre de 2014]
HERNÁNDEZ ORTEGA, J.; PENNESI FRUSCIO, M.;
SOBRINO LÓPEZ, D.; VÁZQUEZ GUTIÉRREZ (2011). Experiencias educativas en las
aulas del siglo XXI, Innovación con TIC. Ciber espiral [en línia]. Barcelona.
Fundació Telefónica. [consultat 6 de decembre de 2014]. Disponible a <http://www.ciberespiral.org/attachments/225_Experiencias_educativas20.pdf>
SEVILLANO GARCÍA, Mª.L; RODRÍGUEZ CORTÉS,
R. Integración de Tecnologías de la Información y Comunicación en Educación
Infantil en Navarra (Spain). Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación [en
línia]. gener de 2013, nº 42 [consultada 6 de decembre de 2014]. Disponible a:
No hay comentarios:
Publicar un comentario